Worldschooler: ”Vi havde fået nok af institutioner og cykling i regnvejr”

Familien Sjøgren pakkede deres liv sammen og flyttede til en lille landsby i Spanien for fem år siden. Nu rejser de jorden rundt og får det hele til at hænge sammen ved hjælp af to livsfilosofier: Worldschooling og location independence.

Af Julie Holst Ramsby, jholstr@ruc.dk

For fem og et halvt år siden sad Mille og Kristian Sjøgren på trappestenen foran deres lejelighed på Østerbro og drak et glas vin, efter ungerne på to og fire år var blevet puttet. Det glas vin er senere blevet symbolet på, hvad Mille kalder den bedste beslutning, hun nogensinde har taget. Det satte nemlig gang i en snak om, hvorvidt det virkelig var i Danmark, familien havde lyst til at bo.

”Vi syntes, at livet var lidt for surt for en børnefamilie, og vi havde fået nok af institutioner og cykling i regnvejr,” fortæller Mille Sjøgren.

Derfor besluttede parret at rive rødderne op og flytte kernefamilien til den lille by Javea i Spanien, hvor de planlagte 10 måneder pludselig blev til flere år. Selvom sangria og fiesta havde erstattet regn og stress i Danmark, fandt Mille og Kristian ud af, at det engelske skolesystem, som børnene Vigfus og Elva gik i, ikke var deres kop the.

”Børnene gik sindssygt mange timer i skole, og det er lidt den samme vej, det går i Danmark. De kommer hjem helt klatøjede klokken fire om eftermiddagen, bliver presset igennem skolesystemet og skal helst komme hurtigt på universitet bagefter. Vi vil gerne have, at vores børn ser, at det ikke er den eneste måde, man kan leve på, bare fordi vores samfund nu engang er sådan,” fortæller Mille Sjøgren.

Familien med den store oppakning i København, hvor de tilbragte sommeren. Klar til at rejse jorden rundt. Foto: Familien Sjøgren

”Jeg vil gerne vise mine børn, at man kan leve på et hav af forskellige måder”

Det var en af årsagerne til, at parret i julen 2016 endnu engang måtte se hinanden i øjnene og tage et skridt videre ud i verden – et stort skridt, for familien besluttede sig for at rejse jorden rundt, som altid havde været en stor drøm. Men hvordan får man lige skole, arbejde og jordomrejse til at gå op i en højere enhed?

Worldschooling og location independence

Ifølge Mille Sjøgren handler det først og fremmest om at være location independent, som hun kalder det, og det er hun og Kristian i kraft af deres jobs som freelance journalister.

”Selv da vi boede i Spanien, rejste vi meget rundt i verden og arbejdede fra, hvor vi nu var,” siger Mille gennem telefonen fra New Orleans, hvor familien er lige nu. Stemmen er genkendelig, for ud over freelance-tjansen har Mille lagt stemme til utallige reklamer i sit virke som voice-over artist. Hun hiver også det transportable mikrofonsæt frem, når hun producerer podcasten Den digitale nomade, der handler om hendes og familiens livsstil og om det at være worldschooler – endnu et af Mille Sjøgrens mange prædikater.

Læs også: ‘Unschooling’ skifter karakterer og håndsoprækning ud med tvangsløs livslæring

”Jeg vil gerne vise mine børn, at man kan leve på et hav af forskellige måder. De skal se forskellige kulturer med forskellige mennesker. De skal opleve, at man spiser anderledes, at der dufter anderledes, og at folk kan have anderledes holdninger, end vi har,” siger udlandsdanskeren.

Elva og Mille på Shenandoahfloden i Virginia, hvor børnene lærte en masse om dyrelivet. De så storke, skildpadder, bald eagles og traner. Foto: Familien Sjøgren

Selvom verden er børnenes klasseværelse, er de ikke helt fri for mere traditionel undervisning, for seks timer om ugen underviser Ms Poole fra Spanien dem over Skype. Der er dog kun engelsk, matematik og science på skoleskemaet, for alt det andet lærer de på farten.

”Al forandring er skide svær! Men vi har taget den her beslutning, fordi vi tror på, at det er det bedste for vores børn”

”De kan allerede tale flydende spansk, men når vi så tager til Sydamerika, kan de holde det ved lige, og tale med de mennesker de møder. Historie får de jo gennem alle vores oplevelser i landene, hvor Kristian og jeg agerer guides. For eksempel fortalte vi om bomuldsplantagerne og slaverne, da vi var i Charleston. Lige nu er vi ved Mississippi Floden, og der gik de selv på Google for at finde ud af, hvor lang den er, og hvad det er for en størrelse,” fortæller Mille Sjøgren, der ikke opfatter det, som Kristian og hun selv videreformidler til børnene, som decideret undervisning.

”De stiller jo så sindssygt mange spørgsmål – jeg tror jeg får 500 i døgnet! Og det fører jo til samtaler, om de ting vi oplever og ser. Så det er en meget naturlig del af undervisningen,” siger hun.

Kaldte du mig for ven engang…

Selvom at rejse er at leve, er det ikke altid lige let at forlade landet, man kalder for hjem. Særligt Vigfus på 10 år syntes, at det var svært at sige farvel til vennerne i Spanien.

”Han græd om aftenen op til, at vi skulle afsted og var meget splittet, fordi han ville det hele. Men sådan er det jo. Al forandring er skide svær! Men vi har taget den her beslutning, fordi vi tror på, at det er det bedste for vores børn, og det syntes vi ikke længere, at den internationale skole var,” fortæller Mille Sjøgren.

”I Danmark skal alt planlægges en måned ud i fremtiden. I Spanien bliver man inviteret til børnefødselsdag dagen før”

Det var især børnenes venskaber, som hun og Kristian gjorde sig mange overvejelser omkring, da beslutningen blev taget. Mille havde svært ved tanken om de flygtige relationer, da hun selv har venner, der går tilbage til børnehaven, men i dag er der andre muligheder for at holde fast i relationerne end tidligere, påpeger hun.

”Vi har venner i hele verden i dag, og det har børnene også. Min datter leger nogle gange flere timer med hendes veninde fra Canada over Skype. Det er jo helt fantastisk,” siger Mille Sjøgren og fortsætter: ”Man skal være meget opmærksom på det med de sociale relationer, hvis man tager sine børn ud af skolen og worldschooler dem eller unschooler dem, som det også kan hedde. Men der er også stor forskel på, om det er noget, du gør hele livet eller i perioder”.

Permanent rejsefeber

Mille og Kristian har allerede besluttet, at de vil flytte tilbage til Danmark, når børnene er i gymnasiealderen netop på grund af vennerne. Men her kommer hjemmeskolingen ikke til at fortsætte.

”Hvis vi flytter til Danmark, mens børnene er i folkeskolealderen, skal de tilbage i skolen. Men helt ærligt – jeg går faktisk ikke op i, om de lærer alt det faglige. Det vigtigste er, at de bliver nogle velfungerende, sociale mennesker, som andre kan lide at være sammen med,” fortæller Mille Sjøgren.

Rejsefeberen kommer dog aldrig til at slippe taget i familien, mener hun. Planen er derfor at tage børnene ud af skolen tre måneder om året for at rejse, når de flytter tilbage til Danmark – og overgangen til livet i det danske bliver helt sikkert svær.

”Vi var hjemme i sommer i tre måneder, og det var faktisk lidt hårdt. Når man har boet så mange år i udlandet, får man et helt andet verdenssyn. Folk er meget stressede og hængt op med deres hverdag i Danmark, så alt skal planlægges en måned ud i fremtiden. I Spanien bliver man inviteret til børnefødselsdag dagen før,” griner Mille Sjøgren.