Unge iværksættere: ’Den værste frygt er, at konceptet ikke vil holde’

Holger Gilbert Jespersen og Wilhelm Østergaard har begge deres egen virksomhed. Og noget af det mest nervepirrende er tanken om, at der ikke kommer kunder nok i butikken.

af Olivia Jonassen, olivijo@ruc.dk

Andelen af unge iværksættere er steget siden 2009. I Danmark er der omkring 3.500 unge iværksættere mellem 18 og 30 år ifølge Danmarks Statistik. To af dem er 20-årige Holger Gilbert Jespersen, der har sin egen kaffeknallert ’Gilberts’ på Christianshavns Torv, og 25-årige Wilhelm Østergaard, der sammen med en ven er indehaver af ’Henri’ – en barber kombineret med en café på indre Nørrebro.

Det er ikke ’bare-lige-sådan’ at åbne sit eget, og frygten for at mislykkes var bestemt også til stede hos begge unge iværksættere, da de besluttede at tage springet og starte som selvstændige.

‘Gilberts’ kaffeknallert har åbent alle hverdage fra 07.30 – 17.30 og i weekenden fra 10.00-18.00

»Jeg frygtede, at jeg ikke havde ramt rigtigt i forhold til det. Jeg troede, der ville være en kundekreds for. Hvis nu jeg stod og kun havde solgt tre kopper kaffe på en dag, ville jeg nok tænke: ’Ej, så har du ikke øje for det der’,« fortæller Holger Gilbert Jespersen om sin kaffeknallert, som adskiller sig ved at sælge ’Specialty Coffee’ – kaffe i højeste kvalitet.

På samme måde var Wilhelm Østergaard nervøs for, om han kunne få det til at løbe rundt økonomisk, samtidig med at han tænkte meget over, hvordan konceptet ville blive modtaget.

»Man tænker selvfølgelig på, om der kommer kunder nok, og om folk synes, det er fedt. Kan man tage løn ud, eller vil man bare stå og glo? Jeg frygtede også, at folk ville synes, at mit koncept var åndssvagt. Jeg var bange for at blive latterliggjort,« fortæller ’Henri’-ejeren.

En tro på idéen

Frygten viste sig dog ikke at have noget på sig for nogen af de to iværksætteres vedkommende. Og trods den unge alder og den store risiko ved at starte sit eget følte ingen af dem, at det var en svær beslutning at tage springet.

»Jeg mente selv, at der var et hul i det marked, så derfor var jeg ret optimistisk. Jeg synes, det vigtigste er, at man kommer i gang, og så lærer man af de fejl, der kommer,« fortæller Holger Gilbert Jespersen om sine overvejelser, inden han anskaffede sig kaffeknallerten.

På samme måde var Wilhelm Østergaard sikker i sin sag, da han sammen med kammeraten åbnede ’Henri’.

»Jeg havde den helt rigtige mavefornemmelse, fordi jeg troede på det. Jeg følte bare, at jeg skulle gøre det nu,« fortæller Wilhelm om, hvorfor han valgte at tage springet og starte sin egen business.

Både troen, drivet og den unge alder er afgørende faktorer for succes, mener civiløkonom Majken Matzau, der er direktør for Matzau Erhvervspsykologer ApS.

»Nogle unge er rigtig dygtige, og det er dem, vi hører om. Men fælles for unge iværksættere er jo i modsætning til de ældre, at man ikke har børn og en masse forpligtelser, og at man har masser af drive og gåpåmod. Og det er super egenskaber, når man starter en virksomhed op,« fortæller Majken Matzau.

Samtidig påpeger hun, at unge iværksættere har en force i forhold til den ældre generation af iværksættere, fordi de er dygtige til at fange tidens trends.

»Unge iværksættere er helt klart dygtigere til at fange tidens nye tendenser end ældre. De er vokset op i en verden med sociale medier og har fingeren langt mere på pulsen. Det er jo faktisk de unge iværksættere, der oftest er ’first movers’ og dermed skabere af tidens tendenser,« siger Majken Matzau.

Wilhelm Østergaard står for barber-delen i ‘Henri’, imens kammeraten står for caféen. Foto Christian Lykking
Wilhelm Østergaard står for barber-delen i ‘Henri’, imens kammeraten står for caféen | Foto: Christian Lykking

Konstante bekymringer

Kaffeknallerten ’Gilberts’ og barber-caféen ’Henri’ har begge overskud i kassen, når dagen er omme. Men alligevel læner hverken Holger Gilbert Jespersen eller Wilhelm Østergaard sig tilbage. For når man er sin egen chef, er der konstant overvejelser og bekymringer at forholde sig til.

Hvor ’Gilberts’-ejeren bekymrer sig mest om den fremtidige lovgivning i forhold til mobilt gadesalg, er det folks skepsis over hår i kaffen, som ’Henri’-ejeren har sine skrupler over.

»Det bekymrer mig, hvis reglerne bliver ændret, så jeg er tvunget til at rykke plads, fordi jeg ikke må stå på Christianshavns Torv længere,« nævner Holger Gilbert Jespersen og tilføjer, at han også tænker over, om markedet ændrer sig, så han bliver nødt til at gå ned i pris på salg af kaffe.

»Jeg tænker på, om det bliver ved med at gå lige så godt, som det gør nu. Om kunderne stadig kommer,« lyder bekymringerne fra Wilhelm Østergaard på trods af den hidtidige succes.

Bekymringerne er ikke helt uden grund, for det kræver hårdt arbejde at være selvstændig, og det er ikke alle, der har heldet med sig, mener Majken Matzau.

»Der er da nogle unge, som er nødt til at lukke deres virksomhed igen. At starte virksomhed er ikke bare idé og drive. Det er også at sætte sig ind i alle de mere kedelige administrative rutiner, såsom skat, moms og fradrag. Og det er ikke alle, der lykkes med det,« lyder det fra Majken Matzau.

‘Henri’ er delt op af en glas-rude mellem barberen og caféen | Foto: Polina Vinogradova
‘Henri’ er delt op af en glas-rude mellem barberen og caféen | Foto: Polina Vinogradova

Fremtidsdrømmene

Heldigvis har man hverken hos ’Gilberts’ eller ’Henri’ måttet dreje nøglen om. Faktisk har både Holger Gilbert Jespersen og Wilhelm Østergaard drømme om fremtiden og planer om at udvide deres business.

»Jeg vil gerne have en eller to kaffeknallerter mere, fordi jeg kan administrere dem selv. Og så har jeg lige startet firma med en ven. Det er en webshop, der sælger kaffekopper,« fortæller den ambitiøse kaffe-mager.

Wilhelm Østergaard er også i gang med at starte en webshop op, som kommer til at sælge produkter og accessories til mænd. Og han har da også drømme om at udvide ’Henri’ med et større lokale og længere åbningstider, så barber-caféen også kan blive til en bar på længere sigt.

Derfor er det besværet værd

‘Gilberts’ kaffeknallert står midt på Christianshavns Torv lige foran Metro-nedgangen. Her er ses Villads, der arbejdet hos Holger lige siden kaffeknallerten åbnede.
‘Gilberts’ kaffeknallert står midt på Christianshavns Torv lige foran Metro-nedgangen. Her er ses Villads, der arbejdet hos Holger lige siden kaffeknallerten åbnede.

Klassikeren om, at man er sin egen chef og kan gøre, som man vil uden at skulle spørge nogen om lov, er især det, der gør det værd at være selvstændig, lyder det fra begge iværksættere.

»Den energi, jeg lægger i det, får jeg mere ud af i forhold til at være ansat hos nogle andre,« siger Holger Gilbert Jespersen om følelsen af at være sin egen herre og fortsætter: »Så længe det kan lade sig gøre, så har jeg tænkt mig at blive ved med det.«

»Det er en frihed, at man selv kan bestemme, hvornår man arbejder, og at man kan lide at gå på arbejde hver dag. Jeg har det, som om jeg skal på fritidshjem,« siger Wilhelm Østergaard grinende og tilføjer, at det selvfølgelig også er hårdt. »Friheden er en kæmpe del af det. Det er nok det lækreste, jeg nogensinde har oplevet,« afslutter han.

Spørger man en ekspert til råds, lader det til at de to ildsjæle er på rette vej:

»Det, der skal til for at skabe en virksomhed, er et produkt eller en ydelse, der kan sælge, og gerne hurtigt, så man kan få en indkomst. Dertil skal man have mod, drive og masser af handlekraft til at skubbe virksomheden i gang. Der skal et godt navn, et godt website, et godt netværk og masser af synlighed i medier og sociale medier til. Og så skal der forretningssans og administrativ disciplin til,« lyder opskriften på succes fra Majken Matzau.

Det ser derfor ikke ud til, at hverken Gilberts eller Henri har dårlige udsigter, hvis blot deres ejere fortsætter med det, de er bedst til – at være deres egen chef med alt, hvad det indebærer.

FAKTABOKS

Antallet af unge iværksættere er steget:
  • I 2009 var 10 % af CVR registreringerne udgjort af personer under 25 år.
  • I 2015 var 14 % af CVR-registreringerne udgjort af personer under 25 år.
  • I Danmark var der 3.523 unge iværksættere mellem 18-30 år fordelt på forskellige brancher i 2013.
    (Kilde: Erhvervsstyrelsen og Danmarks Statistik)
Infoboks om de to iværksættere:
  • Holger Gilbert Jespersen, 20 år, kaffeknallerten ’Gilberts’ har eksisteret siden september 2015 og kan findes på Christianshavns Torv. Har fire deltidsansatte.
  • Wilhelm Østergaard, 25 år, barber-caféen ’Henri’ har eksisteret siden oktober 2014 og kan findes i Ahornsgade på Nørrebro. Har en medarbejder.