TILMELD NYHEDSBREV
Små huse med påmalet bindingsværk i røde, hvide, gule og blå nuancer fylder de smalle gader, der har navne som ’Atterdag’, ’Kronborg’ og ’Viking’. På toppen af et af husenes stråtage sidder en stork i plastik. Adressen er Solvang i den amerikanske delstat Californien. Byens navn er ikke tilfældigt, for i Solvang skinner solen 340 dage om året.
Her er Den Lille Havfrue, Rundetårn og Dybbøl Mølle samlet med få hundrede meters mellemrum. I byens mange caféer kan de sultne købe medisterpølse til morgenmad, der typisk serveres sammen med æbleskiver. Og på Elverhøj Museet kan de besøgende stifte bekendtskab med alt fra Madam Blå til vikingevåben.
Det er dansk kulturhistorie overload. I den 104 år gamle danskerkoloni kombineres den amerikanske higen efter autencitet og tradition perfekt med poleret dansk Morten Korch-idyl. Man glemmer hurtigt, at man befinder sig i en udvandrerby, der fortsat huser 5.300 indbyggere, og ikke en levende kulisse med åbnings- og lukketider, som vi kender det fra Frilandsmuseet og Den Gamle By i Århus.
Turisme i højsædet
På mange måder er Solvang også én stor turistattraktion. Omkring halvanden million overnattende og endagsbesøgende lægger årligt vejen forbi ’Amerikas danske hovedstad’.
Byens 77-årige borgmester Jim Richardson mener dog ikke, at man skal begræde Solvangs udvikling fra lille koloni til stor turistmagnet. Han blev i 2008 Solvangs første borgmester og har siden været genvalgt tre gange. Jim Richardson nævner selv turisme som en af sine politiske mærkesager.
»Turisme er helt klart vores vigtigste industri og står for mere end halvdelen af Solvangs omsætning. Vi bruger mere end $600.000 årligt på reklamer i Californien og resten af verden for at sprede budskabet om, at vi er ’den danske hovedstad i USA’,« siger han.
»
Solvangs turistchef Tracy Farhad er enig med borgmesteren i, at danskheden er det største trækplaster for Solvangs mange årlige turister.
»Vi fokuserer på Solvangs danske kultur som det allervigtigste i forhold til at lokke nye besøgende til. Det er det, som gør byen unik og autentisk,« siger hun.
Hun uddyber, at Solvang har fået tildelt den officielle betegnelse ’Preserve America Community’ netop med henvisning til byens danske arv og kulturelle traditioner.
Det er ikke tilfældigt, at Solvang har stor tiltrækningskraft på amerikanske turister. Det fortæller Ph.d. i medievidenskab og ekspert i amerikansk kultur Henrik Bødker.
»Den amerikanske kultur er meget sammensat og relativt ny. Så der er en stor tiltrækning og en eller anden form for nostalgi over for mere klart definerbare kulturer og rødder, der ikke er så rodede og blandede som de amerikanske. Det er danskheden et godt eksempel på,« siger han.
Han understreger, at de fleste amerikanere godt er klar over, at Solvang er en slags temapark mere end en autentisk dansk by, men at fascinationen stadig eksisterer. Særligt for de amerikanere, som sporer danske rødder i deres stamtræ.
Plads til både Grundtvig og vinsmagning
Mens danske turister og amerikanere med dansk blod i årerne mest har lagt vejen forbi Solvang for at opleve et skud stilforvirret dansk nostalgi, så har byen i dag mere at byde på end wienerbrød og kopier af Holger Danske eller Den Lille Havfrue, fortæller Jim Richardson.
»Solvang holder hver måned mindst én festival. Dette gøres for at skabe opmærksomhed om byen og tiltrække nye besøgende,« siger han.
På festivalprogrammet har mad- og vinarrangementer efterhånden sneget sig ind mellem foredragsrækker om Grundtvig og ’Danish Julefest’. I løbet af efteråret er der eksempelvis ’Farmers Market’, ’Taste of Solvang’ og blindsmagnings-torsdage i lokal vin på programmet.
For Solvang er placeret i epicentret af det sydcaliforniske vinland og den lille Santa Ynez-dal, og byen bliver derfor i stadigt højere grad besøgsmål for vinelskere. I dag er der mere end 125 vingårde i Santa Ynez-dalen og 18 vinbarer i byen.
Dyrkelse af dansk kultur og et tiltagende fokus på lokale specialiteter udelukker dog ikke hinanden, understreger Tracy Farhad.
»Vi realiserer stadig vores grundlæggeres drøm. Men sideløbende med det, er Solvang også med til at promovere og støtte lokale farme, ranches og små virksomheder. Det kan sagtens forenes,« siger hun.
Stadig dansk ånd at finde i Solvang
Der er altså sket en del siden grundlæggerne Jens M. Gregersen, Benedict Nordentoft og Peder P. Hornsyld, der var henholdsvis præster og lærer, købte et stykke jord på knap 10.000 hektar i 1911.
Formålet var at tiltrække bosættere og bevare danske værdier og traditioner i præsternes og lærerens nye hjemland. Det lykkedes. Danske udvandrere strømmede hurtigt til og opbyggede Solvang som et idyllisk miniature-Danmark med bindingsværkshuse, købmand, mejeri, bager, skole og en landsbykirke. De talte dansk med hinanden, dyrkede foreningslivet og de danske traditioner. Alt imens de integrerede sig i det amerikanske samfund.
Selvom turisme i dag udgør Solvangs bærende søjle, mener byens borgmester stadig, at byen har bevaret noget af denne oprindelige ånd:
»Set udefra er Solvang nok primært en turistattraktion. Men vi er også en dynamisk og velkørende by med et hverdagsliv. Og allervigtigst, så er vi et afslappet sted for både beboere, og dem som arbejder her. Vi vil gerne have folk til at slappe af og nyde det liv, som den danske kultur har bragt til os,« slutter han.
© 2015 Metier, all rights reserved.